Trio Nastela

Lördag 13 juli KL. 17.00–ca 18.30

Skansemuseet, Julita gård, KATRINEHOLM

Emmanuel Laville, Asuka Nakamura och Sebastian Stevensson. Foto: Bo Söderström.

Medverkande

Emmanuel Laville – oboe
Sebastian Stevensson – fagott
Asuka Nakamura – piano

Tre väldans vassa musiker i en mindre vanlig men mycket delikat pianotrioform, där oboe och fagott tagit plats i stället för violin och cello (vilka ingår i en klassisk standardpianotrio). I Julita framför de ett program där första halvan består av arrangemang av äldre verk. Efter pausen följer två modernare originalkompositioner. 

Program

Georg Friedrich Händel (1665–1759):    
Variationer "The Harmonious Blacksmith" ur Klaversvit i E-dur HWV 430, arrangemang för oboe, fagott och piano

Joseph Haydn (1732–1809):     
Piano Trio i G-dur Hob. XV:15

Paus

Daniel Nelson (f. 1965):
Mechanical Toys för oboe, fagott och piano

Jean Françaix (1912–1997):
Trio för oboe, fagott och piano

Hör och se inspelningen där Trio Nastela premiärframför 
stycket med den vitsiga titeln Bagatelle Emmanuel, ett verk Maria Lithell Flyg komponerat på trions uppdrag.


Emmanuel Laville har sitt ursprung i sydvästra Frankrike men flyttade sedan norrut för sin fortsatta utbildning. Först till Bordeaux, sedan Paris och Tyskland innan han fick sin första anställning som solooboist i Royal Scottish National Orchestra i Glasgow 2008. 2011 erhöll han första pris i den prestigefyllda internationella tävlingen Gillet-Fox Oboe Competition. Vidare har Emmanuel gästspelat med ett flertal europeiska orkestrar, exempelvis Chamber Orchestra of Europe, Mahler Chamber Orchestra, Concertgebouworkestern i Amsterdam, Bayerska radions symfoniorkester och Londons symfoniorkester. Sedan 2012 är Emmanuel solooboist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Samtidigt som han innehar tjänsten som oboelektor vid Sibelius-Akademien undervisar han på Kungliga Musikhögskolan och Lilla Akademien i Stockholm. De senaste åren har Emmanuel ägnat mycket tid åt svensk musiken skriven för sitt instrument, både genom att spela soloverk av svenska tonsättare såsom Andrea Tarrodi, Ingvar Lidholm och Daniel Börtz, och genom att beställa nya verk av Sven-David Sandström, Maria Lithell Flyg med flera. Lyssna på albumet Live à la Française där Emmanuel spelar fransk kammarmusik tillsammans med Fredrik Ekdahl, fagott och Simon Crawford-Phillips, piano.

Sebastian Stevensson 
är uppvuxen i en musikalisk familj i Sigtuna och spelade klarinett innan han som tioåring bytte till fagott. Han studerade senare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Knut Sönstevold och därefter i Mannheim i Tyskland för Ole Kristian Dahl. Efter att ha arbetat på Den Norske Opera kom Sebastian till Köpenhamn för ett vikariat som solofagottist i Danmarks Radio Symfoniorkestret där han sedan 2012 har en fast tjänst. I Danmark arbetar Sebastian också som fagottlärare vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och är verksam med kammarmusikgruppen DiamantEnsemblet i Det Kongelige Bibliotek. Han har även lett mästarkurser för musikhögskolestudenter i Stockholm, Göteborg, Poznán, Höör, Århus, Sarteano och Mannheim.

Under 2015 var han solofagottist i Münchner Philharmoniker under Valerij Gergiev. Som gästmusiker har Sebastian samarbetat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Kungliga Filharmonikerna, Philharmonia Orchestra London, Deutsches Sinfonieorchester Berlin, WDR Sinfonieorchester och Rotterdam Philharmonic. Vidare har han varit solist med Duisburger Philharmoniker, Orquestra Sinfônica de Minas Gerais of Sau Paolo, Göteborgs Symfoniker, Danmarks Radios symfoniorkester, Västerås Sinfonietta, Musica Vitae, Orquesta Filharmónica de Bogotá, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Arméns musikkår och Det Kongelige Livgardens Musikkorps. Därtill har Sebastian uruppfört fagottkonserter av Fredrik Högberg, Jonas Valfridsson och Andrea Tarrodi.

2014 vann Sebastian Gillet-Hugo Fox internationella fagottävling i New York och framförde J.N. Hummels fagottkonsert med Orchestra of Saint Luke’s med den tidigare fagottvirtuosen Milan Turkovic som dirigent. 2016 vann Sebastian Kungliga Musikaliska Akademiens Solistpris. I finalen framförde han Carl Maria von Webers fagottkonsert tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester och dirigent Jaime Martin. Prov på Sebastians musikerskap kan höras via hans Youtubekanal (Asuka medverkar i några av klippen) och Sound Cloud.

Asuka Nakamura
 
började spela piano vid tre års ålder i Nagoya, Japan. Som sexåring gjorde hon sin debut som kammarmusiker tillsammans med medlemmar ur stadens filharmoniska orkester: Vid nio års ålder vad det dags för solistdebut i Mozarts pianokonsert nr 23. Asuka har vunnit både första och andra pris i den prestigefyllda pianotävlingen J.P. Fresh i Tokyo vilket bland annat innebar engagemang hos Stockholms konserthus 1997. Hon studerade för Staffan Scheja på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm från 2002 och belönades där med jetongmedaljen, något som bara tilldelas de allra bästa studenterna vid avancerade påbyggnadsutbildningar. Utanför Sverige och Japan har Asuka framträtt i Manchester, Oxford och Budapest, gett en soloafton hos Beethovensällskapet i London och varit solist med Krakowsymfonikerna i Polen. 

S
edan Asuka flyttade till Stockholm har hon erhållit stipendier från Frimurarlogen och Kungl. Musikaliska akademien fyra år i rad. Hon har också deltagit som stipendiat i Holland Music Sessions och i Schleswig Holstein Music Festival i Tyskland. I Sverige har hon framträtt med pianokonserter av Grieg, Beethoven, Mozart och Messiaen, och 2010 var hon solist med Västerås Sinfonietta i Mendelssohns pianokonsert nr 1. Asukas tävlingsframgångar inkluderar priser i Ljunggrenska tävlingen i Göteborg, Blütner Piano Competition i Malmö och Nordic Piano Competition, Danmark. Hon har dessutom varit semifinalist i Solistpriset hela två gånger. 

Under 2013 gjorde Sveriges Radio dokumentären 
Mozart har aldrig varit i Japan som är en fri konstnärlig inblick i Asukas resa från Japan och om hennes liv som pianist i Sverige idag. Radiodokumentären framfördes också live integrerad i en konsert där Asukas pianospel varvades med bilder från hennes liv och delar av radiomaterialet. Projektet uppfördes i Stockholm, Umeå, Göteborg och Malmö. Lyssna på dokumentären här.


Biljetter: 250 kr. Ungdomar under 20 år fri entré! Förköp/förbokning via Nortic och Katrineholms turistinformation. Biljetter säljs även i Skansemuseets entré i samband med konserten.

Övrigt: Insläpp från kl. 16.30. I pausen (ca 20 minuter) finns fika att köpa.

Arrangör: Föreningen för Julitafestivalen