Emmanuel Laville, foto Bo Söderström. Asuka Nakamura, foto Johan Gillemyr. Sebastian Stevensson, foto Mattias Ahlm.
Emmanuel Laville – oboe
Sebastian Stevensson – fagott
Asuka Nakamura – piano
Anders Eliasson har skrivit två vackra och krävande stycken där fagotten och oboen får visa självständiga roller i samspel med pianot. Fagotten och oboen har rika klangmöjligheter, vilket ensemblens musiker tycker är roligt att få belysa även för en erfaren publik som kanske inte hört instrumenten på det sättet förut. Amerikanen André Previns trio är häftig och svängig och Poulencs trio
med sitt friska musikantiska anslag
är så klart ofrånkomlig musik för denna besättning. Trio Nastela försöker skapa en intim stämning och presenterar konserten på ett avslappnat, personligt och underhållande sätt!
Joseph Haydn (1732–1809): Pianotrio i F-dur Hob. XV:17
Anders Eliasson (1947–2013): Wellen för fagott och piano
Maria Lithell Flyg (f. 1965): Bagatelle Emmanuel för oboe, fagott och piano
Francis Poulenc (1899–1963): Trio för oboe, fagott och piano FP 43
Paus
André Previn (1929–2019): Trio för oboe, fagott och piano
Anders Eliasson (1947–2013): Abendlicht för oboe och piano
Michail Glinka (1804–1857): Trio pathétique
Hör och se inspelningen där Trio Nastela premiärframför Bagatelle Emmanuel.
Emmanuel Laville har sitt ursprung i sydvästra Frankrike men flyttade sedan norrut för sin fortsatta utbildning. Först till Bordeaux, sedan Paris och Tyskland innan han fick sin första anställning som solooboist i Royal Scottish National Orchestra i Glasgow 2008. 2011 erhöll han första pris i den prestigefyllda internationella tävlingen Gillet-Fox Oboe Competition. Vidare har Emmanuel gästspelat med ett flertal europeiska orkestrar, exempelvis Chamber Orchestra of Europe, Mahler Chamber Orchestra, Concertgebouworkestern i Amsterdam, Bayerska radions symfoniorkester och Londons symfoniorkester. Sedan 2012 är Emmanuel solooboist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han tjänstgör även som oboelektor vid Sibelius-Akademien samt undervisar på Kungliga Musikhögskolan och Lilla Akademien i Stockholm. De senaste åren har Emmanuel ägnat mycket tid åt svensk musik skriven för sitt instrument, både genom att spela soloverk av svenska tonsättare såsom Andrea Tarrodi, Ingvar Lidholm och Daniel Börtz, och genom att beställa nya verk av Sven-David Sandström, Maria Lithell Flyg med flera.
Lyssna på albumet Live à la Française där Emmanuel spelar fransk kammarmusik tillsammans med Fredrik Ekdahl, fagott och Simon Crawford-Phillips, piano.
Sebastian
Stevensson är uppvuxen i en musikalisk familj i Sigtuna och spelade klarinett
innan han som tioåring bytte till fagott. Han studerade senare vid
Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Knut Sönstevold och
därefter i Mannheim i Tyskland för Ole Kristian Dahl. Efter att ha
arbetat på Den Norske Opera kom Sebastian till Köpenhamn för ett
vikariat som solofagottist i Danmarks Radio Symfoniorkestret där
han sedan 2012 har en fast tjänst. I
Danmark arbetar Sebastian också som fagottlärare vid Det
Kongelige Danske Musikkonservatorium och är verksam med
kammarmusikgruppen DiamantEnsemblet i Det Kongelige Bibliotek. Han
har även lett mästarkurser för musikhögskolestudenter i
Stockholm, Göteborg, Poznán, Höör, Århus, Sarteano och
Mannheim.
Under 2015 var han solofagottist i Münchner
Philharmoniker under Valerij Gergiev. Som gästmusiker har Sebastian
samarbetat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, City of
Birmingham Symphony Orchestra, Kungliga Filharmonikerna, Philharmonia
Orchestra London, Deutsches Sinfonieorchester Berlin, WDR
Sinfonieorchester och Rotterdam Philharmonic. Vidare har han varit
solist med Duisburger Philharmoniker, Orquestra Sinfônica de Minas
Gerais of Sau Paolo, Göteborgs Symfoniker, Danmarks Radios
symfoniorkester, Västerås Sinfonietta, Musica Vitae, Orquesta
Filharmónica de Bogotá, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Arméns
musikkår och Det Kongelige Livgardens Musikkorps. Därtill har
Sebastian uruppfört fagottkonserter av Fredrik Högberg, Jonas
Valfridsson och Andrea Tarrodi.
2014
vann Sebastian Gillet-Hugo Fox internationella fagottävling i New
York och framförde J.N. Hummels fagottkonsert med Orchestra of
Saint Luke’s med den tidigare fagottvirtuosen Milan Turkovic som
dirigent. 2016 vann Sebastian Kungliga Musikaliska Akademiens
Solistpris. I finalen framförde han Carl Maria von Webers
fagottkonsert tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester och
dirigent Jaime Martin.
Prov på Sebastians musikerskap kan höras via hans Youtubekanal (Asuka medverkar i några av klippen) och Sound Cloud.
Asuka
Nakamura började spela piano vid tre års ålder i Nagoya, Japan. Som
sexåring gjorde hon sin debut som kammarmusiker tillsammans med
medlemmar ur stadens filharmoniska orkester: Vid nio års ålder vad
det dags för solistdebut i Mozarts pianokonsert nr 23. Asuka har
vunnit både första och andra pris i den prestigefyllda
pianotävlingen J.P. Fresh i Tokyo vilket bland annat innebar
engagemang hos Stockholms konserthus 1997. Hon studerade för
Staffan Scheja på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm från 2002
och belönades där med jetongmedaljen, något som bara tilldelas de
allra bästa studenterna vid avancerade påbyggnadsutbildningar. Utanför
Sverige och Japan har Asuka framträtt i Manchester, Oxford och
Budapest, gett en soloafton hos Beethovensällskapet i London och
varit solist med Krakowsymfonikerna i Polen.
Sedan
Asuka flyttade till Stockholm har hon erhållit stipendier från
Frimurarlogen och Kungl. Musikaliska akademien fyra år i rad. Hon
har också deltagit som stipendiat i Holland Music Sessions och i
Schleswig Holstein Music Festival i Tyskland. I Sverige har hon
framträtt med pianokonserter av Grieg, Beethoven, Mozart och
Messiaen, och 2010 var hon solist med Västerås Sinfonietta i
Mendelssohns pianokonsert nr 1. Asukas
tävlingsframgångar inkluderar priser i Ljunggrenska tävlingen i
Göteborg, Blütner Piano Competition i Malmö och Nordic Piano
Competition, Danmark. Hon har dessutom varit semifinalist i
Solistpriset hela två gånger.
Under
2013 gjorde Sveriges Radio dokumentären Mozart
har aldrig varit i Japan som är en fri konstnärlig inblick i Asukas resa från Japan och
om hennes liv som pianist i Sverige idag. Radiodokumentären
framfördes också live integrerad i en konsert där Asukas
pianospel varvades med bilder från hennes liv och delar av
radiomaterialet. Projektet uppfördes i Stockholm, Umeå, Göteborg
och Malmö.
Lyssna på dokumentären här.
Biljetter:
Förköp via Nortic och Katrineholms turistinformation. Ev. återstående biljetter säljs i Musikens hus från kl. 15.15 på konsertdagen, betalning kontant eller via Swish.
Ordinarie pris 200 kr. Medlem i Katrineholms kammarmusikförening 150 kr. Ungdomar under 25 år FRI ENTRÉ via entrékassan! Serviceavgift 15 kr/biljett tillkommer vid förköp. Bli medlem – få biljettrabatt! Läs mer här.
Övrigt: Fika erbjuds i pausen. Pris: 20 kr/person, betalning kontant eller via Swish.
Tillgänglighet: Se TK-appen.
Arrangör: Katrineholms kammarmusikförening
Evenemanget finns på Facebook. Bjud gärna in dina bekanta, gilla och dela!
Start
Konsertkalendarium
Om
förbundet
Medlemsföreningar
Kontakt
Konsertarkiv
Cookiepolicy
Besök och följ oss på Facebook