Trio Nastela

Lördag 16 november KL. 16.00

MUSIKENS HUS, HANTVERKAREGATAN 14, KATRINEHOLM

Emmanuel Laville, foto Bo Söderström. Asuka Nakamura, foto Johan Gillemyr. Sebastian Stevensson, foto Mattias Ahlm.

Medverkande

Emmanuel Laville – oboe
Sebastian Stevensson – fagott
Asuka Nakamura – piano

Program
Modernt/omodernt

Modernt/omodernt
 ramar in ett svängigt och roligt program med musik i väldigt olika stilarter från olika tidsepoker. Trio med oboe, fagott och piano är ju en direkt systerensemble till standardpianotrion violin, cello och piano men märkligt nog finns det inte så mycket originalmusik för besättningen. Det vill Trio Nastela ändra på genom beställningen av en kort trio skriven av Maria Lithell Flyg, samtidigt som de presenterar både kända och okända transkriptioner av verk av Haydn och Glinka.


Anders Eliasson har skrivit två vackra och krävande stycken där fagotten och oboen får visa självständiga roller i samspel med pianot. Fagotten och oboen har rika klangmöjligheter, vilket ensemblens musiker tycker är roligt att få belysa även för en erfaren publik som kanske inte hört instrumenten på det sättet förut. Amerikanen André Previns trio är häftig och svängig och Poulencs trio med sitt friska musikantiska anslag är så klart ofrånkomlig musik för denna besättning. 
Trio Nastela försöker skapa en intim stämning och presenterar konserten på ett avslappnat, personligt och underhållande sätt!

Joseph Haydn (1732–1809): 
Pianotrio i F-dur Hob. XV:17
Anders Eliasson (1947–2013): Wellen för fagott och piano

Maria Lithell Flyg (f. 1965): Bagatelle Emmanuel för oboe, fagott och piano

Francis Poulenc (1899–1963): Trio för oboe, fagott och piano FP 43
Paus

André Previn (1929–2019): Trio för oboe, fagott och piano

Anders Eliasson (1947–2013): Abendlicht för oboe och piano

Michail Glinka (1804–1857): Trio pathétique

Hör och se inspelningen där Trio Nastela premiärframför Bagatelle Emmanuel.


Emmanuel Laville har sitt ursprung i sydvästra Frankrike men flyttade sedan norrut för sin fortsatta utbildning. Först till Bordeaux, sedan Paris och Tyskland innan han fick sin första anställning som solooboist i Royal Scottish National Orchestra i Glasgow 2008. 2011 erhöll han första pris i den prestigefyllda internationella tävlingen Gillet-Fox Oboe Competition. Vidare har Emmanuel gästspelat med ett flertal europeiska orkestrar, exempelvis Chamber Orchestra of Europe, Mahler Chamber Orchestra, Concertgebouworkestern i Amsterdam, Bayerska radions symfoniorkester och Londons symfoniorkester. Sedan 2012 är Emmanuel solooboist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han tjänstgör även som oboelektor vid Sibelius-Akademien samt undervisar på Kungliga Musikhögskolan och Lilla Akademien i Stockholm. De senaste åren har Emmanuel ägnat mycket tid åt svensk musik skriven för sitt instrument, både genom att spela soloverk av svenska tonsättare såsom Andrea Tarrodi, Ingvar Lidholm och Daniel Börtz, och genom att beställa nya verk av Sven-David Sandström, Maria Lithell Flyg med flera.


Lyssna på albumet
Live à la Française där Emmanuel spelar fransk kammarmusik tillsammans med Fredrik Ekdahl, fagott och Simon Crawford-Phillips, piano.

Sebastian Stevensson
är uppvuxen i en musikalisk familj i Sigtuna och spelade klarinett innan han som tioåring bytte till fagott. Han studerade senare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Knut Sönstevold och därefter i Mannheim i Tyskland för Ole Kristian Dahl. Efter att ha arbetat på Den Norske Opera kom Sebastian till Köpenhamn för ett vikariat som solofagottist i Danmarks Radio Symfoniorkestret där han sedan 2012 har en fast tjänst. I Danmark arbetar Sebastian också som fagottlärare vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och är verksam med kammarmusikgruppen DiamantEnsemblet i Det Kongelige Bibliotek. Han har även lett mästarkurser för musikhögskolestudenter i Stockholm, Göteborg, Poznán, Höör, Århus, Sarteano och Mannheim.

Under 2015 var han solofagottist i Münchner Philharmoniker under Valerij Gergiev. Som gästmusiker har Sebastian samarbetat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Kungliga Filharmonikerna, Philharmonia Orchestra London, Deutsches Sinfonieorchester Berlin, WDR Sinfonieorchester och Rotterdam Philharmonic. Vidare har han varit solist med Duisburger Philharmoniker, Orquestra Sinfônica de Minas Gerais of Sau Paolo, Göteborgs Symfoniker, Danmarks Radios symfoniorkester, Västerås Sinfonietta, Musica Vitae, Orquesta Filharmónica de Bogotá, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Arméns musikkår och Det Kongelige Livgardens Musikkorps. Därtill har Sebastian uruppfört fagottkonserter av Fredrik Högberg, Jonas Valfridsson och Andrea Tarrodi.

2014 vann Sebastian Gillet-Hugo Fox internationella fagottävling i New York och framförde J.N. Hummels fagottkonsert med Orchestra of Saint Luke’s med den tidigare fagottvirtuosen Milan Turkovic som dirigent. 2016 vann Sebastian Kungliga Musikaliska Akademiens Solistpris. I finalen framförde han Carl Maria von Webers fagottkonsert tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester och dirigent Jaime Martin.

Prov på Sebastians musikerskap kan höras via hans Youtubekanal (Asuka medverkar i några av klippen) och Sound Cloud.

Asuka Nakamura
 
började spela piano vid tre års ålder i Nagoya, Japan. Som sexåring gjorde hon sin debut som kammarmusiker tillsammans med medlemmar ur stadens filharmoniska orkester: Vid nio års ålder vad det dags för solistdebut i Mozarts pianokonsert nr 23. Asuka har vunnit både första och andra pris i den prestigefyllda pianotävlingen J.P. Fresh i Tokyo vilket bland annat innebar engagemang hos Stockholms konserthus 1997. Hon studerade för Staffan Scheja på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm från 2002 och belönades där med jetongmedaljen, något som bara tilldelas de allra bästa studenterna vid avancerade påbyggnadsutbildningar. Utanför Sverige och Japan har Asuka framträtt i Manchester, Oxford och Budapest, gett en soloafton hos Beethovensällskapet i London och varit solist med Krakowsymfonikerna i Polen. 

S
edan Asuka flyttade till Stockholm har hon erhållit stipendier från Frimurarlogen och Kungl. Musikaliska akademien fyra år i rad. Hon har också deltagit som stipendiat i Holland Music Sessions och i Schleswig Holstein Music Festival i Tyskland. I Sverige har hon framträtt med pianokonserter av Grieg, Beethoven, Mozart och Messiaen, och 2010 var hon solist med Västerås Sinfonietta i Mendelssohns pianokonsert nr 1. Asukas tävlingsframgångar inkluderar priser i Ljunggrenska tävlingen i Göteborg, Blütner Piano Competition i Malmö och Nordic Piano Competition, Danmark. Hon har dessutom varit semifinalist i Solistpriset hela två gånger.

Under 2013 gjorde Sveriges Radio dokumentären
Mozart har aldrig varit i Japan som är en fri konstnärlig inblick i Asukas resa från Japan och om hennes liv som pianist i Sverige idag. Radiodokumentären framfördes också live integrerad i en konsert där Asukas pianospel varvades med bilder från hennes liv och delar av radiomaterialet. Projektet uppfördes i Stockholm, Umeå, Göteborg och Malmö.
Lyssna på dokumentären här.


Biljetter:  Förköp via Nortic och Katrineholms turistinformation. Ev. återstående biljetter säljs i Musikens hus från kl. 15.15 på konsertdagen, betalning kontant eller via Swish. Ordinarie pris 200 kr. Medlem i Katrineholms Kammarmusikförening 150 kr. Ungdomar under 25 år FRI ENTRÉ via entrékassan! Serviceavgift 15 kr/biljett tillkommer vid förköp. Bli medlem – få biljettrabatt! Läs mer här.

Övrigt: Fika erbjuds i pausen. Pris: 20 kr/person, betalning kontant eller via Swish.

Tillgänglighet: Se TK-appen.

Arrangör: Katrineholms Kammarmusikförening

Evenemanget finns på Facebook. Bjud gärna in dina bekanta, gilla och dela!