Söndagskvartetten

Söndag 28 april kl. 17.00
Hjortensbergskyrkan, Runebergsgatan 51, NYKÖPING

Söndagskvartetten. Foto: Fride Jansson.
Miłosz Krawczyk
MEDVERKANDE

Anne Holmer – violin
Maria Jansson – violin
Barbro Westerberg – viola
Tomas Hänström – cello

PROGRAM

Miłosz Krawczyk (f. 2004): Echoes from the Tatras för stråkkvartett (uruppförande)

Stråkkvartetter av Alfred Hill (1869–1960) och Antonín Dvořák (1841–1904)

Nyköpings kammarmusikförening har inom ramen för ett stipendium beställt en stråkkvartett av den unge pianisten och tonsättaren Miłosz Krawczyk från Tystberga. Söndagskvartetten har fått hedersuppdraget att uruppföra hans första stråkkvartett, Echoes from the Tatras.


Biljetter: Biljetter kan framöver köpas via Nyköpingsguiden/Tickster. Ordinarie 270 kr, medlem i Nyköpings kammarmusikförening 240 kr. Skolungdom FRI ENTRÉ men biljett måste bokas. 

Arrangör: Nyköpings kammarmusikförening 


Söndagskvartetten bildades 2008 av en grupp nyköpingsstråkare som tyckte att de borde träffas även för kammarmusikaliskt musicerande, förutom medverkan i Filharmoniska Sällskapet i Nyköping (FHS).

Anne Holmer är utbildad vid musikhögskolan i Piteå, med fortsatta studier i London och på University of Miami. Hon är bosatt i Nyköping och arbetar sedan 1985 som violinist i Norrköpings symfoniorkester. Anne sedan 2012 första konsertmästare i Filharmoniska sällskapet i Nyköping. Hon är en flitig kammarmusiker och spelar även klezmer- och balkanmusik.

Maria Jansson är uppvuxen i Eskilstuna där hon fick sin musikaliska grund i den kommunala musikskolan. Fortsatta studier genomfördes vid Framnäs folkhögskola och musikhögskolan i Piteå. Hon har varit verksam som fiolpedagog i Skåne och arbetar för närvarande i Norrköping. Maria medverkar också i Filharmoniska sällskapet.

Barbro Westergren är född och uppvuxen i Nyköping. Hon började som 8-åring spela fiol vid kommunala musikskolan och studerade på Musikhögskolan i Örebro 1979–83 till fiolpedagog. Barbro började som vuxen spela viola. Efter studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm har hon också en examen i musikterapi och arbetar inom grundsärskolan som musiklärare/musikterapeut. Därutöver är hon stämledare för violastämman i FHS.

Tomas Hänström lärde sig spela cello för Peter Molander och Kurt Larsson vid Nyköpings kommunala musikskola. Han studerade sedan för Bertil Jernbom och Stanislav Apolin. Tomas har varit cellist vid Uppsala stadsteater och har under många år spelat i Kungliga Akademiska kapellet och i Dina Schneidermanns och Emil Kamilarovs Uppsala kammarensemble. Sedan drygt tio år bor Tomas i Nyköping och verkar som stämledare för cellisterna i FHS.

Miłosz Krawczyk, född 2004, är tonsättare och pianist, född i Polen och uppvuxen i Tystberga. Han går första året på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med komposition, piano och dirigering som huvudämnen. Miłosz väckte stor uppmärksamhet våren 2023 när hans symfoniska orkesterstycke Pilgrimage uruppfördes av Filharmoniska sällskapet i Nyköping, som hade beställt verket. Nyköpings kammarmusikförenings styrelse lyssnade och kände att Miłosz musik var så mogen att det kunde vara intressant att beställa ett kammarmusikverk av honom. Föreningen delade ut ett stipendium ur Blomquistfonden och Miłosz levererade punktligt en stråkkvartett. Den Nyköpingsbaserade Söndagskvartetten har lovat att ta sig an den inte allt för lätta uppgiften att framföra kompositionen vid sin konsert den 28 april 2024. Echoes from the Tatras baseras på polsk/ukrainsk melodiös folkmusik som spelas i Tatradelen av Karpaterna och vars melodier även inspirerat flertalet andra polska tonsättare. Miłosz ville med detta verk gå tillbaka till sina musikaliska rötter.

Lyssna på andra kompositioner av Miłosz via SoundCloud.

Nedan följer Miłosz tillägnan av stråkkvartetten Echoes from the Tatras och hans tankar bakom verket.

Echo from the Tatras is a mazurka written by the Polish-Swedish composer Roman Maciejewski. I choose to name this quartet echoes from the tatras, a very conscious reference to that piece, because interestingly, the process of writing a commission piece for musicians from my Swedish home town inspired me to delve deeper into my Polish heritage within my music. (My initial idea was to compose a piece about the Nyköping Banquet, and I still plan on returning to it one day.)

Few places have been as inspirational for Polish artists and musicians as the Tatras, the Polish Slovakian part of the Carpathian mountain range. From Stefani and Moniuszko's operas to Paderewski's piano pieces, Wieniawski's violin compositions, and the symphonic works of Karłowicz and Noskowski, this region is all over Polish art and music history.

This deep-rooted fascination among composers stems partially from the unique folk music played by the Gorals, the Highlanders living in the region. Their music, with its haunting harmonies, distinct scales, pedal points, occasional polytonality, as well as virtuoso musicians like Bartuś Obrochta, have always held a powerful allure for composers and musicologists. Karol Szymanowski, in his later works, incorporated these musical elements in a more profound and fundamental way than ever before.

This tradition persisted even after World War II, with composers like Bacewicz, Kilar and Górecki, Who famously said, "Where Szymanowski went, I followed." They continued to explore ways to weave this unique folk tradition into their music, with string ensembles, especially string quartets, proving to be an effective medium.

Echoes from the Tatras is a musical tribute to the Polish composers who found inspiration in this region, and who deeply influenced and inspired my own composing. Each movement of this quartet contains references, some more subtle than others, to some of these composers and their particular connection to these mountains.

Miłosz Krawczyk 2023-10-25

Commissioned by and dedicated to Nyköpings Kammarmusikförening.