Amelia Jakobsson, sopran
Karin Haglund, piano

Lördag 24 augusti kl. 18.00

Elghammar, Stjärnhov

Amelia Jakobsson. Foto: Nikolaj Lund.

Karin Haglund

Kärlek, smärta, lust och lek

Amelia och Karin bjuder in oss att följa med på en musikalisk resa där vi letar oss fram på kärlekens lockande men ofta krokiga stigar. Vi får höra hur passion, förälskelse, besvikelse och acceptans beskrivits av några av de absolut främsta romanskompositörerna som levde och verkande under 1800- och 1900-talet. 

Program

Sergej Rachmaninov (1873–1943):
Ya zhdu tebya, op. 14:1
V molchani nochi tajnoj, op. 4:3

Frank Bridge (1879–1941):
Come to me in my dreams

Alma Mahler (1879–1964):
Laue Sommernacht, ur Fünf Lieder

Fanny Mendelssohn (1805–1847):
Andante con moto
Warum sind den die Rosen so blass, op. 1:3

Pjotr Tjajkovskij (1840–1893):
Otchevo, op 6:5
Net, tolka tot kto znal, op. 6:6
Ne ver moj drug, op. 6:1
Den li tsarit, op. 47:6

Paus

Francis Poulenc (1899–1963):
Les chemins de l'amour

Henri Duparc (1848–1933):
Chanson triste

Frédéric Chopin (1810–1849):
Mazurka (exakt vilken mazurka avslöjas senare)

Gabriel Fauré (1845–1924):
Après un rêve

Ture Rangström (1884–1947):
Bön till natten

Edvard Grieg (1843–1907):
Notturno, ur Lyriske stykker op. 54
Jeg elsker deg, op. 5:3

Richard Strauss (1864–1949):
Zueignung, op. 10:1
Cäcilie, op. 27:2
Morgen!, op. 27:4


Amelia Jakobsson började sin musikaliska bana som cellist. Efter examen följde en framgångsrik karriär som vinnare och pristagare i flera internationella och internationella tävlingar. Efter att hon etablerat sig som yrkescellist påbörjade Amelia sina sångstudier, först vid musikhögskolan i Malmö och senare vid Operahögskolan i Stockholm. Sedan sin diplomkonsert har Amelia varit engagerad som sopransolist med orkestrar i Sverige, Finland och Italien.

Några av de operaroller Amelia sjungit är Micaela i Carmen, Fru Fitzpatrick i Dags, Mamman i Sen packar jag aldrig mer och titelrollen i världspremiären av Coco Chanel. Amelia gjorde sin professionella operadebut som Ivona i världspremiären av Kärlekskriget (musik Paula af Malmborg Ward, libretto Mathias Clason) efter boken Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström. 2020 sjöng Amelia rollen som Sara Danius i den mycket uppmärksammade premiären av Fredrik Österlings konsertkantat Makten och Härligheten. 2021 framträdde Amelia som Minna Wagner i Im Treibhaus (musik Staffan Storm, libretto Ebba Witt-Brattström), samt som Prinsessan Yang i kompositören Reine Jönssons och librettisten Patrik Sörlings opera Tre knivar från Wei, baserad på Harry Martinsons pjäs.

På Amelias konsertrepertoar ses bland annat Richard Strauss Vier letzte Lieder, Wagners Wesendonck Lieder, Poulencs Gloria, rekvier av Mozart, Verdi och Karl Jenkins, Pergolesis Stabat Mater, Lars-Erik Larssons Förklädd gud samt symfonier av Beethoven, Nielsen, Mahler och Sjostakovitj. Sann mot sitt ursprung som cellist har Amelia en passion för att sjunga kammarmusik tillsammans med olika instrumentkonstellationer. Hon framträder regelbundet vid lied- och romanskonserter såväl som med pianotrior och stråkkvartetter, och med en repertoar som sträcker sig från klassiska till nutida kompositioner.

Karin Haglund
 är etablerad som en av Sveriges mest mångsidiga och eftertraktade pianister. Hon har turnerat i Europa, USA och Sydamerika och även verkat som ”Artist in Residence” vid the Banff Center of Arts i Kanada. Utöver konserterande har hon verkat som pianist inom opera och teater, exempelvis med Skånska Operan, operakompaniet Kamraterna och på Dramaten. För yngre målgrupper har Karin framfört soloproduktionen Doktor Karins magiska tidsmaskinsflygel och medverkat i kammaroperaföreställningar för barn. 2013 utgavs hennes soloalbum Le Désir de Coeur med musik av Fredrik Möller, Fanny Mendelssohn och Johannes Brahms. Karin hörs även på skivinspelningar med teatermusik av Möller.

Vidare är hon verksam som pedagog inom musik. Karin själv är utbildad vid musikhögskolan i Göteborg, Edsbergs musikinstitut i Stockholm och Sibeliusakademien.


Arrangör: Björnlunda kammarmusikförening i samarbete med Scenkonst Sörmland.