Trio Azur

Lördag 18 maj kl. 16.00

Skärborgarnas hus, Smäckbrogatan 25, Trosa

Christina Larsson Malmberg. Foto: Elisabeth Ohlson.

Nora Roll

Peter Lönnerberg

Medverkande

Christina Larsson Malmberg – sopran
(Christina medverkar i stället för violinisten Elin Gabrielsson vid denna konsert.) 

Nora Roll – viola da gamba
Peter Lönnerberg – cembalo

Program: La Grande Galerie de Versailles – musik för Solkungen

Marc-Antoine Charpentier (1643–1704):

Auprès du feu l’on fait l’amour (Ur Meslanges de Musique, från1728)

Marc-Antoine Charpentier:
Sans frayeur (Chaconne)

Michel-Richard Delalande (1657–1726):
Air
Bourée
Menuet
Sarabande
Gavotte
Passepied

Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre (1665–1729):
Susanne (Ur Cantates françaises sur des sujets tires de l’Ècriture, från 1708)

Jean-Henri d’Anglebert (1629–1691):
Ur svit i d-moll:
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Gigue
Gavotte

Elisabeth-Claude Jacquet de la Guerre:
Esther (Ur Cantates françaises sur des sujets tiresde l’Ècriture, från 1708)

Michel-Richard Delalande:
Bourée
Menuet I
Menuet II
Petit air tendre
Rigaudon
Passepied

Marc-Antoine Charpentier:
Ah, qu’ils sont courts les beaux jours (Ur Mercure Galant, från 1680)



Christina Larsson Malmberg är en frilansande sopran, verksam såväl nationellt som internationellt inom kyrkomusik, kammarmusik och opera. Sedan januari 2018 ingår hon i ett flerårigt samarbete med Konserthuset Stockholm, där hennes grupp Operabyrån spelar en mängd olika föreställningar under flera år framöver. Christina är specialiserad inom den tidiga musiken, men rör sig även lätt i senare klassisk och nyskriven repertoar. Hon har haft förmånen att uruppföra flera verk, såsom Ingjutet i mitt hjärta (bl.a. på Konserthuset i Stockholm) och flera nyskrivna oratorier. Bach och Monteverdi tillhör de stora favoriterna men Christina brinner också för att leta upp och lyfta fram bortglömd barockmusik skriven av kvinnor.

Christina arbetar regelbundet med landets främsta barockmusiker såsom Mime Yamahiro Brinkmann (cello), Jonas Nordberg (lutor) och Mariangiola Martello (cembalo). Christina är återkommande solist i den danska barockorkestern Copenhagen Soloists och har samarbetat med Linnékvintetten och Musik i Uppland vid flera turnéer. Hon har flera gånger sjungit vid Vadstena-Akademien och haft äran att vara solist vid Nobelfesten, med mera.

Nora Roll
blev 1998 den första gambaisten som tog examen vid en svensk musikhögskola. Hon trakterar även lirone och viola. Nora har framträtt med ensembler som Les Arts Florissants, Les Talens Lyriques, Le Concert d'Astrée, Les Traversées Baroques, Akadêmia, NAYA, Atalante, Concerto Copenhagen, The Harp Consort m.fl., samt turnerat och konserterat i Europa, Asien, Sydamerika och USA. Utöver tidig musik har hennes uppdrag som musiker innefattat teaterföreställningar, dansföreställningar, popkonserter, shower, Allsång på Skansen etc. Inom nutida konstmusik har Nora exempelvis medverkat i Carl Unander-Scharins opera The Tale of the Great Computing Machine som framfördes i Kungliga Tekniska Högskolans reaktorhall i Stockholm. Librettot bygger på boken Sagan om den stora datamaskinen, skriven 1966 av KTH-professorn och nobelpristagaren Hannes Alfvén. Vidare har Nora medverkat på otaliga skivinspelningar, samt ackompanjerat välkända artister, t.ex. Tommy Körberg, Carola, Sofia Källgren, Jill Johnson, Danny Saucedo, Shirley Clamp, Peter Jöback och Sarah Dawn Finer. Nora har även hörts i folk-/barockensemblen Silfver tillsammans med Pelle Björnlert, fiol, Johan Hedin, nyckelharpa och Sven Åberg, luta. 2012 släpptes deras album Silfver. Som violast och sångerska i den sjungande stråktrion Alla tiders stråktrio har Nora gett hundratals uppskattade konserter på sjukhus, äldreboenden, psykiatriska avdelningar, inom daglig verksamhet etc. i Region Stockholm och Region Sörmland. Nora har också ingått i Lönnebergakvartetten som framfört barnföreställningar runtom i Sverige.

Peter Lönnerberg
 är cembalist och organist i Rebaroque, kvartetten Stockholm Barock och förekommer flitigt som frilansmusiker i många andra sammanhang, bl.a. som continuomusiker med Göteborg Baroque och La Récréation. Vidare är han en av grundarna av Ensemble Cornucopia. Peter är också intresserad av undervisning och har t.ex. varit gästlärare vid musikhögskolan i Belgrad. Bland hans många cd-inspelningar märks exempelvis en skivinspelning med bland annat tidig italiensk barockmusik för violin och cembalo med Kroatiska barockensemblens konsertmästare Laura Vadjon (Aquarius Records) samt Telemannia innehållande musik av Telemann (förstås) tillsammans med Rebaroque (Proprius). Peter har studerat för bland andra Lars-Ulrik Mortensen i Köpenhamn.