Skensta kammarMusik-
festival

25, 26, 28 juni kl. 19.00

30 JUNI KL. 17.00

22 AUGUSTI KL. 19.00

SKENSTA THEATER, ESKILSTUNA
24 augusti kl. 16.00, Klosters kyrka, Eskilstuna

Nordic Horn Connection. Gruppsammansättningen vid konserten den 25 juni blir inte exakt densamma som på fotot.

Tisdag 25 JUNI KL. 19.00
SKENSTA THEATER, ESKILSTUNA
 
NORDIC HORN CONNECTION

Benedikt Scholtes – ledare, horn 1
Edna Fernandes – horn
Eelis Malmivirta – horn
Barkın Sönmezer – horn
Pedro Silva – horn
Olof Rolandsson – horn
Merituuli Hirvonen – horn

Program

Originalverk och arrangemang av musik av Strauss, Modest Musorgskij och Richard Wagner.

The Nordic Horn Connection är en grupp bestående av av professionella hornister som har studerat tillsammans i Markus Maskuniittys hornklass vid musikhögskolan i Hannover i Tyskland. Samtliga medlemmar arbetar för tillfället runtom i de nordiska länderna, i orkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Stavanger symfoniorkester, Norrlandsoperans orkester, Göteborgsoperans orkester samt Kungliga Hovkapellet i Stockholm. Ensemblen är grundad för att föra vidare den starka ensembletraditionen, något som började under medlemmarnas studietid i Tyskland.

Benedikt Scholtes föddes i Tyskland 1993 och började spela horn vid tio års ålder. Från 2012 studerade han för professor Markus Maskuniitty vid Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover. Innan Benedikt blev stämledare i hornsektionen i Kungliga Hovkapellet arbetade han i Sinfonieorchester Wuppertal, Deutsche Oper Berlin och Kungliga Filharmonikerna i Stockholm. 2019 deltog han som stämledare i Europeiska unionens ungdomsorkester under en sommarturné i Europa. Han har varit frekvent gäst i flera orkestrar såsom Staatskapelle Berlin, Rundfunksinfonieorchester Berlin, NDR Radiophilharmonie Hannover och WDR Sinfonieorchester Köln där han spelat under dirigenter som Daniel Barenboim, Herbert Blomstedt, Alan Gilbert, Vladimir Jurowski, Manfred Honeck, Sakari Oramo med flera. Förutom som orkestermusiker framträder han ofta som kammarmusiker i olika konstellationer och som medlem i Royal Swedish Wind Quintet.


Edna Fernandes föddes 1996 i Portugal och påbörjade valthornstudierna som elvaåring vid CMCGBraga för professor Nelson Braga. År 2014 vann hon 1:a pris i Prémio Jovens Músicos, vilket gav henne möjlighet att framträda som solist med Gulbenkian Orchestra. Hon avslutade 2018 sin kandidatexamen vid ESMAE med professorerna Bohdan Sebestik och Nuno Vaz och påbörjade därefter sina masterstudier vid HMTM Hannover med professor Markus Maskuniitty. Säsongen 2020/21 ingick hon i RSPO-akademien och har sedan dess haft tillfälliga kontrakt med Åbo filharmoniska orkester, Kungliga Filharmonikerna och Kungliga Hovkapellet. Hon vann tidigare i år tjänsten som alternerande stämledare vid Norrlandsoperans symfoniorkester.


Eelis Malmivirta inledde sina valthornstudier med Timo Ronkainen i Väst-Helsingfors musikskola. Efter fem år i Sibelius Akademins ungdomsutbildning utförde Eelis sina kandidatstudier med professsor Markus Maskuniitty i Hannover Hochschule für Musik, Theater und Medien. Eelis fortsatte sedan med masterutbildning för Martin Schöpfer och Björn Olsson vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Orkestererfarenhet har Eelis bland annat från Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester, Finska Radions symfoniorkester och Copenhagen Phil. Sedan 2023 är han medlem av Åbo Filharmoniska Orkester.

Barkın Sönmezer föddes 1994 i Ankara, Turkiet. Efter gymnasiestudier på konservatoriet i Ankara fortsatte han sin musikutbildning med kandidatprogrammet för professor Markus Maskuniitty i Hannover och därefter masterstudier för professor Ozan Çakar i Berlin. Barkın arbetade med Konzerthausorchester Berlin som akademist och började sedan efter inbjudan spela i Malaysian Philharmonic Orchestra. Barkin är andrehornist i Stavanger Symfoniorkester i Norge och fortsätter att gästspela med andra orkestrar i Danmark, Belgien och Tyskland. Vid sidan av sin professionella karriär som musiker är Barkin mycket intresserad av resor och fotografering. Han vill se alla världens hörn och uppleva olika kulturer.

Pedro Silva föddes i Braga, Portugal och började sin musikaliska karriär i den lokala blåsorkestern. Vid 13 års ålder kom han in på det lokala konservatoriet i Braga där han gick ut gymnasiet. Han tog sin kandidatexamen vid Escola Superior de Música de Lisboa i Lissabon och var masterstudent vid Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover. Pedro var tidigare medlem i Gustav Mahler Jugendorchester, akademist vid Deutsche Oper i Berlin och är sedan 2020 medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Olof Rolandsson föddes i Kungsbacka och blev våren 2024 klar med sin kandidatexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han tog ett utbytesår i Hannover där han – för att använda hans egna ord – ”träffade detta underbara gäng!” Utanför The Nordic Horn Connection frilansar Olof och är aktiv i brasskvintetten BrassUnit.

Merituuli Hirvonen
är en finsk frilansande hornist. Hon tog sin masterexamen i modernt valthorn vid Hochschule für Musik Theater und Medien Hannover 2022. Merituuli har också en andra masterexamen i historiska instrument från Sibelius-Akademin (2021). Tidig musik ligger henne särskilt varmt om hjärtat. Även om Merituuli mestadels arbetar i Helsingfors förälskade hon sig nyligen i Lappland och skidåkning när hon var vikarie som solohornist i Lapplands kammarorkester. På fritiden tycker hon om löpning och att vistas i sin stuga i Lappland.


Markus Maskuniitty, initiativtagare till Skensta kammarmusikfestival.

Onsdag 26 JUNI KL. 19.00
SKENSTA THEATER, ESKILSTUNA

JESPER HARRYSON, OBOE
JOHAN FRANSÉN, KLARINETT
JENS-CHRISTOPH LEMKE, FAGOTT
MARKUS MASKUNIITTY, HORN
MARTIN STURFÄLT, PIANO

Program

Francis Poulenc (1899–1963): Trio för oboe, fagott och piano, FP 43

Florent Schmitt (1870–1958): A Tour d'anches, op. 97

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Kvintett för piano och blåsare, KV 452

Extranummer (publicerat i efterhand):
George Gershwin (1898–1937): Summertime, ur Porgy and Bess


Amelia Jakobsson. Foto: Nikolaj Lund.

Fredag 28 JUNI KL. 19.00
SKENSTA THEATER, ESKILSTUNA

AMELIA JAKOBSSON
, SOPRAN
JOHAN FRANSÉN, KLARINETT
MARKUS MASKUNIITTY, HORN
MARTIN STURFÄLT, PIANO

Program

Staffan Storm (f. 1964): Drei Gesänge

Alma Mahler (1879–1964): Fünf Lieder

Frédéric Chopin (1810–1849): Nocturne i H-dur op. 9:3

Robert Schumann (1810–1856): Fantasiestücke för klarinett och piano, op. 73

Arnold Cooke (1906–1905): Nocturnes för sopran, horn och piano

Extranummer (publicerat i efterhand):
Richard Strauss (1864–1949): September, ur Vier letzte Lieder


Marie Macleod

Martin Sturfält. Foto: Jan Lindblad jr.

Söndag 30 JUNI KL. 17.00
SKENSTA THEATER, ESKILSTUNA
   
MARIE MACLEOD, CELLO
MARTIN STURFÄLT, PIANO

Program

Gunnar de Frumerie (1908–1987): Variationer över Vårvindar friska, för cello och piano

Wilhelm Stenhammar (1871–1927): Violoncellsonat

Benjamin Britten (1913–1976): Cellosonat op. 65

Johannes Brahms (1833–1897): Cellosonat nr 2 op. 99


Stockholm Chamber Brass. Från vänster: Annamia Larsson, Jonas Bylund, Tom Poulson, Dirk Hirthe (ersätts vid Skensta av Sami Al Fakir), Urban Agnas.

Torsdag 22 AUGUSTI KL. 19.00
SKENSTA THEATER, ESKILSTUNA

STOCKHOLM CHAMBER BRASS:

Urban Agnas och Tom Poulson – trumpeter
Annamia Larsson – horn
Jonas Bylund – horn
Sami Al Fakir – tuba

JEROEN BERWAERTS, TRUMPET

Program

Benjamin Britten (1913–1976): Fanfare for St Edmundsbury

Tielman Susato (född någon gång 1510–15, död ca 1570)/Theo Charlier (1968–1944): Suite belge

Oskar Böhme (1870–1938): Trumpetsextett op. 30

Victor Ewald (1860–1935): Brasskvintett nr 3

Ástor Piazzolla (1921–1992):
Ur Histoire du tango:
II. Café 1930
III. Nightclub 1960


Lördag 24 AUGUSTI KL. 16.00
Klosters kyrka, ESKILSTUNA

Markus Maskuniitty, horn
Martin Sturfält, piano och orgel

Markus Maskuniitty och Martin Sturfält träffades vid Nordiska hornseminariet 2017 och har haft ett tätt samarbete sedan dess. Deras duo-cd med nordisk musik planeras att lanseras våren 2025 på skivmärket BIS. Läs mer om Markus och Martin nedan.

Program

Det gyllene hornet

Hugo Alfvén (1872–1960): Notturno Elegiaco för horn och orgel

Camille Saint-Saëns (1835–1921): Adagio och Andante för horn och orgel

Johann Sebastian Bach (1685–1750): Preludium och fuga h-moll BWV 544

Jeanne Demessieux (1921–1968): Ballade op. 12 för horn och piano

Albert Schnelzer (f. 1972): I remember river clear

Jeanne Demessieux: Te Deum op. 11


Jesper Harryson. Foto: Jan Olav Wedin.

Johan Fransén

Jens-Christoph Lemke

Jeroen Berwaerts. Foto: Tsuyoshi Tachibana.

Jesper Harryson är solooboist i Kungliga Filharmonikerna i Stockholm. Harryson framträder ofta som solist samt är en aktiv kammarmusiker. Han är även medlem i Kungliga Filharmonikernas Blåsarkvintett och var tidigare medlem i Stockholms Sinfonietta. Jesper Harryson är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han hade professor Alf Nilsson som oboelärare. Efter fyraårig musikerutbildning antogs han som den första antagna oboist och hittills ende. Han har även vunnit pris i tävlingar för oboister i Norden och Europa. Jesper Harryson har undervisat på Kungliga Musikhögskolan samt Piteå musikhögskola. Han undervisar nu vid Kungliga Filharmonikernas orkesterakademi.

Johan Fransén
är sedan 1997 alternerande stämledare i Kungliga Filharmonikerna. Innan dess hade han samma position vid Malmö opera och musikteater och han har även varit soloklarinettist i Helsingborgs symfoniorkester. Han har framträtt som solist med Kungliga Filharmonikerna vid ett flertal tillfällen, till 
exempel 2002 i Aaron Coplands klarinettkonsert, 2006 i Mozarts klarinettkonsert och 2016 i Mozarts Sinfonia Concertante (för oboe, klarinett, fagott, horn och orkester). Johan Fransén utsågs till Årets filharmoniker 2013. Vid sidan av orkesterengagemangen ägnar Fransén en stor del av sin tid åt kammarmusicerande. Han undervisar dessutom vid Kungliga Musikhögskolan.

Jens-Christoph Lemke
är solofagottist i Kungliga Filharmonikerna med vilka han har framfört Richard Strauss Duettconcertino, Sofia Gubajdulinas fagottkonsert och vid flera tillfällen Mozarts fagottkonsert. Med Kungliga Filharmonikernas Blåsarkvintett har han spelat in flera cd-skivor där musik av Poulenc, Nielsen, Salonen, Anders Hillborg och Marie Samuelsson står i fokus. Lemke är också verksam på tidstrogna instrument och medlem i Orfeus Barockensemble. 

Den internationellt kände hornsolisten 
Markus Maskuniitty har vunnit priser vid Nordiska horntävlingen 1989, vid Markneukirchens internationella instrumenttävling 1991 och vid ARD tävlingen i Tyskland 1994. 1992 utnämndes han till Årets brassmusiker i Finland. Maskuniitty är förutvarande solohornist i Finska radioorkestern (1991–1993), DSO Berlin (1994–1997 och 1999–2007) och Berlins filharmoniska orkester (1997–1999). År 2007 anslöt sig Maskuniitty till Kungliga Filharmonikerna i Stockholm som efterträdare till den legendariske solohornisten Ib Lanzky-Otto. Maskuniitty har även varit medlem i Stockholm Chamber Brass (Stockholms kammarbrass) och Berlinfilharmonikernas oktett. År 2000 utsågs han till professor vid musikhögskolan i Hannover.

Markus Maskuniittys 
kritikerrosade konsert-cd (2019) tillsammans med Stockholms kungliga filharmoniker och Sakari Oramo som dirigent, innehållande bl.a. Robert Schumanns konsertstycke för fyra horn och Gliéres hornkonsert, var nominerad till International Classical Music Awards och BBC Music Magazine Awards 2020.

Den belgiske trumpetaren Jeroen Berwaerts är en musikalisk kraft att räkna med, och vars kärlek till musiken inte känner några gränser. Han är högt ansedd världen över för sina enastående tekniska förmågor och sin musikaliska känslighet, och repertoaren täcker varenda epok, från barock till nutida musik och jazz.

Han har framträtt som solist med ett flertal ledande orkestrar, däribland NHK Symphony, Wiens symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, NDR:s symfoniorkester, Het Residentie Orkest, Belgiska nationalorkestern, BBC National Orchestra of Wales, Konzerthausorchester Berlin, Orquesta Sinfónica de Galicia, Malmö symfoniorkester samt Orchestre Philharmonique de Luxembourg, under ledning av dirigenter som Alan Gilbert, Daniel Harding, Markus Stenz, Jun Märkl och Matthias Pintscher. Jeroen är en återkommande gäst vid internationellt kända festivaler, exempelvis BBC Proms, Takefu International Music Festival i Japan, Ars Musica i Belgien, Schleswig-Holstein
 Musik Festival, Heidelberger Frühling samt Rheingau Musik Festival.

Säsongen 2023/24 inledde Jeroen i Australien med konserter i Adelaide, Melbourne och Sidney. I oktober uruppförde han ett nytt verk av Vito Žuraj med Sloveniens filharmoniska orkester. Därefter följde verkets Tysklandspremiär med Ensemble Resonanz i Elbphilharmonie, och Japanpremiär med Aichi kammarorkester. Under säsongen framträder Jeroen också med Camerata Bern och Alexander Melnikov, såväl som vid Liszt-akademien, Seoul Recital Hall, Alte
 Oper Frankfurt samt den kanadensiska festivalen Domaine Forget.

Att ge nytt liv åt standardrepertoaren för trumpet genom sinnrika, ovanliga kontexter har blivit Jeroen Berwaerts kännemärke. I ett sådant program kan Händels Music for the Royal Fireworks och danser från Rameaus opera Dardarus placeras bredvid chansons av Jacques Brel. I sångarrollen ses ofta Jeroen själv, som – vid sidan av sin aktiva trumpetarkarriär – genomförde studier i jazzsång vid Koninklijk Conservatorium Gent.
 Jeroens extraordinära engagemang för samtida musik framgår genom de talrika världspremiärer han gjort, inklusive Toshio Hosokawas andra trumpetkonsert Im Nebel och Francesco Filideis Carnevale. Jeroen blev den andre trumpetaren i världen efter Håkan Hardenberger att lägga HK Grubers Busking (2007) till sin repertoar. Jeroen Berwaerts och Håkan Hardenberger uruppförde 2019 Tobias Broströms dubbelkonsert för två trumpeter, Nigredo The Dark Night of the Soul. Det senaste tillskottet till Jeroens diskografi är Signals from Heaven, inspelad 2017 tillsammans med Salaputia Brass, ett album där han medverkar som trumpetare, jazzvokalist och ensembleledare.

Jeroen studerade för den hyllade trumpetvirtuosen Reinhold Friedrich i Karlsruhe. Sedan 2008 är Jeroen professor i trumpet vid Die Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover. Han är även Professor in Residence vid Royal Academy of Music i London samt officiell Yamaha-artist.

Martin Sturfält är en av Sveriges främsta pianister och har gjort sig känd för gedigna tolkningar av såväl de mest kända som mindre vanliga verk ur pianorepertoaren. Särskilt uppmärksammat har hans arbete för den svenska musiken blivit, bl.a. genom internationellt kritikerrosade inspelningar av musik av Stenhammar och Adolf Wiklund på Hyperion Records. Han är en flitig gäst som solist hos såväl svenska som utländska symfoniorkestrar och konserthus och är även en hängiven kammarmusiker.

Martin föddes i Katrineholm 1979 och började spela piano vid fyra års ålder. Han studerade på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och på Guildhall School of Music & Drama i London. Alltsedan 11-årsåldern har Martin varit aktiv som konserterande pianist, och hans framträdanden har tagit honom runtom i Skandinavien, övriga Europa, USA och Asien. Efter nästan ett årtionde i London flyttade Martin 2010 åter till Sverige och är numera bosatt på den sörmländska landsbygden där han på fritiden bl.a. ägnar sig åt biodling och finsnickeri.

Amelia Jakobsson är en sällsynt begåvad musiker som framgångsrikt har skiftakarriär från instrumentalist till sångerska. Hon har en unik position genom att ha vunnit Malmö musikhögskolas konserttävling två gånger, både som cellist och som sopran. Efter att ha avslutat sina cellostudier med masterexamen vid McGill University i Montreal och solistexamen vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, studerade hon vid Operahögskolan i Stockholm för Anna Larsson, Britta Johansson, Kerstin Meyer och Edda Moser.

Sedan Amelia
 etablerade sig som professionell sångerska har hon arbetat i Sverige, flera andra europeiska länder och i USA. Hon har uppträtt som solist med Malmö symfoniorkester, Norrköpings symfoniorkester, Helsingborgs symfoniorkester, Nordiska kammarorkestern, Orchestra della Toscana (Florence), Kuopio symfoniorkester, Pori sinfonietta, Västerås sinfonietta, Jönköpings sinfonietta, Musica Vitae och Lunds akademiska orkester. Vidare har hon framträtt vid Algers opera, Skånska operan och i Vattnäs konsertlada. Dirigenter hon samarbetat med är exempelvis Eva Ollikainen, Stefan Solyom, Ryan Bancroft, Patrik Ringborg, Eugene Tzigane, Tung-Chieh Chuang, Karl-Heinz Steffens, Wolfgang Wengenroth, Fredrik Burstedt och Mats Rondin.

Några av de operaroller Amelia sjungit är
Micaela i Carmen, Fru Fitzpatrick i Dags, Mamman i Sen packar jag aldrig mer och titelrollen i världspremiären av Coco Chanel. Amelia gjorde sin professionella operadebut som Ivona i världspremiären av Kärlekskriget med musik av Paula af Malmborg Ward och libretto av Mathias Clason, efter boken Århundradets kärlekskrig av Ebba Witt-Brattström. 2020 sjöng Amelia rollen som Sara Danius i den mycket uppmärksammade premiären av Fredrik Österlings konsertkantat Makten och Härligheten. 2021 sjöng Amelia rollen som Minna Wagner i Im Treibhaus, komponerad av Staffan Storm och librettisten Ebba Witt-Brattström, samt rollen som Prinsessan Yang i kompositören Reine Jönssons och librettisten Patrik Sörlings opera Tre knivar från Wei, baserad på Harry Martinssons pjäs. Säsongen 20212022 innefattade även återinbjudningar till Jönköpings sinfonietta, Malmö symfoniorkester och debuter med Norrköpings symfoniorkester, Pori sinfonietta, Musica Vitae och Ensemble Storstrøm, samt ett stort antal recitaler och kammarmusikframträdanden.

Amelias konsertrepertoar ses Richard Strauss Vier letzte Lieder, Wagners Wesendonck Lieder, Poulencs Gloria, rekvier av Mozart, Verdi och Karl Jenkins, Pergolesis Stabat Mater, Lars-Erik Larssons Förklädd gud samt symfonier av Beethoven, Carl Nielsen, Mahler och Sjostakovitj. Sann mot sitt ursprung som cellist har Amelia en passion för att sjunga kammarmusik tillsammans med olika instrumentkonstellationer. Hon framträder regelbundet vid lied- och romanskonserter såväl som med pianotrior och stråkkvartetter, och med en repertoar som sträcker sig från klassiska till nutida kompositioner.

Amelia är flerfaldig prisvinnare både som cellist och sångerska och mottagare av bland annat Lasse Lönndahl-priset, Torsten Tegstam-stipendiet, Sparbanksstiftelsens kulturstipendium för musik samt vinnare av OVIS-rösten 2013.


Den brittiska cellisten Marie Macleod är sedan våren 2013 solocellist i Kungliga Filharmonikerna. Hon har framträtt som solist med bland andra London Symphony Orchestra, Ulster Orchestra, Kungliga Filharmonikerna och Västerås Sinfonietta. Sedan 2004 är Marie medlem av Lendvai String Trio och Aronowitz Ensemble som medverkat vid ledande festivaler och konsertsalar i Europa, som Wigmore Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam och under BBC Proms i London. Hon har även ett mångårigt samarbete med pianisten Martin Sturfält. Bland hennes tävlingsframgångar märks förstaplatsen i stråkkategorin i anrika BBC Young Musician of the Year. Hon studerade för Louise Hopkins på Yehudi Menuhin School, Steven Isserlis vid IMS Prussia Cove, Frans Helmerson i Köln och David Takeno på Guildhall School of Music & Drama i London. Marie har spelat in skivor för Champs Hill Records, BBC och Sonimage. Tillsammans med Martin Sturfält har hon spelat in Felix Mendelssohns samtliga verk för cello och piano (Stone Records).

Stockholm Chamber Brass är en av världens ledande brassensembler. 2018 firade gruppen sitt trettioårsjubileum. Stockholm Chamber Brass fick sitt internationella genombrott vid den internationella tävlingen för brasskvintetter i Narbonne, Frankrike där ensemblen vann första pris. Sedan dess har gruppen turnerat över hela världen och framträtt i över trettio länder. Stockholm Chamber Brass har sedan starten varit aktiv med att framföra nyskriven musik och har uruppfört över femtio verk, varav många har kommit att tillhöra världens mest frekvent framförda originalverket för brasskvintett. Ensemblen har samarbetat med tonsättare som Andrea Taroddi, Anders Hillborg, Sven-David Sandström, Mike Svoboda, Fransisco Coll och Kathy Miliken. För att ytterligare expandera repertoaren samarbetar ensemblen regelbundet med författare och skådespelare för att utveckla nya musikteaterverk som en del av programmet.

Sedan 2016 driver gruppen Stockholm Chamber Brass Academy, en unik kurs för unga brassmusiker och kompositörer. Under 2015–2018 var Stockholm Chamber Brass Ensemble in Residence vid Sibeliusakademin i Helsingfors.
Hittills har Stockholm Chamber Brass gjort sex stycken kritikerhyllade cd-inspelningar innehållande klassiska verk ur brasskvintettrepertoaren, samt ett urval av ensemblens beställningsverk. Därtill deras senaste album, Then, en samling renässanssånger och danser. The American Record Guide skrev gällande albumet Clockworks: “I cannot imagine that a better brass quintet has ever existed."


Arrangör: Skensta kulturförening. Konserten i Klosters kyrka arrangeras i samarbete med Svenska kyrkan, S:t Johannes församling.