Olle Persson, baryton
Elain Olsson, piano

Lördag 3 augusti KL. 17.00–ca 18.30

Skansenmuseet, Julita gård, KATRINEHOLM

Olle Persson. Foto: Nadja Sjöström.

Elain Olsson. Foto: Edita Halas.

PROGRAM

Wilhelm Stenhammar (1871–1927):
Vandraren
Du hade mig kär
Wilhelm Peterson-Berger (1867–1942):
Du ler
Jungfrun under lind
Sång efter skördeanden
Till rosorna
August Söderman (1832–1876): Kung Heimer och Aslög
Franz Schubert (1797–1828):
ur Die schöne Müllerin D. 795:
Wohin?
Danksagung an den Bach
Der Neugierige

Paus

Franz Schubert:
ur Die schöne Müllerin:
Ungeduld
Des Müllers Blümen
Mein!
Allan Pettersson (1911–1980):
Ur 24 barfotasånger:
Min längtan
Herren går på ängen
Blomma säj
Olle Adolphson (1934–2004):
Nu har jag fått den jag vill ha
Mitt eget land
Evert Taube (1890–1976):
Sommarnatt
Så skimrande var aldrig havet


Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade svenska sångsolisterna i sin genre, med en sällsynt bred repertoar. Han har framträtt på de flesta av Nordens mest betydande scener och ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Han medverkade även i premiäruppsättningen av Emmy Lindströms hyllade Ålevangeliet. Därutöver har han medverkat i en rad uppsättningar på bl.a. Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Utomlands har han framträtt i bl.a. Royal Albert Hall i London, Brooklyn Akdemy of Music i New York och som solist under en turné med Orphei Drängar.

Olle är en framstående romanssångare, inte minst inom den tyska liedrepertoaren där Franz Schuberts musik ligger hon särskilt varmt om hjärtat. Olle samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström. Bl.a. har duon gett en mängd in- och utrikeskonserter med Schuberts sångcykel
Die schöne Müllerin med Bergströms gitarrtranskription av pianostämman. Deras album innehållande verket utkom 1997, då 200-årsminnet av Schuberts födelse uppmärksammades. Pianisten Mats Jansson är en annan mångårig samarbetspartner med vilken Olle gjort talrika framträdanden och ett antal skivinspelningar. Utöver en omfattande diskografi hörs Olle frekvent radio och tv.

Förutom traditionella operaroller och ett flertal barytonpartier i oratorier och passioner har han framträtt i större partier i nykomponerade verk. Exempelvis Nils Lindbergs
Requiem, vid uruppförandena av Sven-David Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin och hans Requiem i Berwaldhallen. Vidare har Olle gjort uppmärksammade framföranden av Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King med Gävle symfoniorkester.

Olle är uppvuxen i Norrköping och har vid en mängd tillfällen samarbetat med ensembler vid Linköpings universitet. Han studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han förutom diplomexamen i solosång även avlade musiklärar- och sångpedagogexamen. Han studerade även i London. Han är lektor vid musikhögskolan i Örebro och ger regelbundet mästarkurser runt om i Norden.

Olle är ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien och har förärats en mängd priser och utmärkelser, bl.a. Operapriset av tidskriften Opera, Birgit Nilsson-stipendiet, Erik Axel Karlfeldts stora pris, Svenska tonsättares pris och den kungliga medaljen Litteris et Artibus.
 Utöver allt detta spelar Olle fiol och uppträder ibland i folkmusiksammanhang tillsammans med sin hustru Lena Willemark.

Elain Olsson 
verkar och framträder både som solist och kammarmusiker och är en ofta anlitad ackompanjatör. Exempel på sångare hon samarbetar med – utöver Olle Persson – är Jon Nilsson, Henriikka Gröndahl, Fredrik Helgesson, Stefan Dahlberg och Amelie Fleetwood. Elain medverkar i kammarmusikaliska konstellationer tillsammans med både frilansande musiker och medlemmar ur orkestrar som Kungliga Filharmonikerna, Göteborgs Symfoniker, Svenska kammarorkestern, Norrlandsoperans symfoniorkester och Västerås Sinfonietta. Bland violinister Elain samarbetat med märks t.ex. maken Roger Olsson som är konsertmästare i Svenska kammarorkestern, Christian Svarfvar och Mark Lubotsky. Elain har spelat på Kultur- und Kongresszentrum Luzern med Luzern Symfoniorkester under chefsdirigent Jonathan Nott och vid flera tillfällen arbetat tillsammans med Svenska kammarorkestern. Med de senare har hon framträtt i Berwaldhallen under ledning av Andrew Manze, Örebro konserthus under ledning av Thomas Dausgaard, Mikael Bartosch och H K Gruber, på Nalen under ledning av Andrew Manze och på Hjalmar Bergman-teatern under ledning av Petri Sakari. Hon har ett flertal gånger spelat in musik för Sveriges Radio P2 och SVT.

Elain är utbildad konsertpianist vid Luzern Musikkonservatorium i Schweiz. Hon har även tagit masterexamen i piano vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hennes lärare var Esther Bodin-Karpe och Stefan Bojsten. Elains förkärlek till den impressionistiska musiken gjorde att hon fördjupade sig i Debussys pianomusik under ett påbyggnadsår vid Kungliga Musikhögskolan. 
Elain har därtill examen som kyrkomusiker och har framför allt arbetat med konsertverksamheten i Kumla och Askersunds pastorat. Sedan 2020 är hon konstnärlig ledare för Musik i Birgittakyrkan, Olshammar. Hon har tidigare drivit en kammarmusikserie vid Säbylund Herrgård och varit i ledningen för kammarmusikserien vid Rörstrands museum.

Inom pedagogik har Elain arbetat som repetitör vid musikhögskolan i Örebro 1999–2004 och har under de senaste åren återkommit som gästlärare. 2001–2015 undervisade hon i piano och kammarmusik vid Kävesta folkhögskolas musiklinje. Sedan 2022 tar hon emot elever i musikskolan Crescendos regi. Hon har även arbetat som auditionackompanjatör hos Svenska kammarorkestern, Örebro musikhögskola och Ingesunds musikhögskola.

Elain har mottagit stipendier från bl.a. Kungliga Musikaliska akademin, Anders Sandrews stiftelse och Luzern Stadt musikstipendium. 2019 utsågs hon till ambassadör för Eda kommun i Värmland där hon växte upp.